Thursday, October 30, 2008

I can see that.

Hello people! Today, is the day, i went to school with my hair all tied up. I know I know, I look so ugly I can die seeing myself.

Today was quite fun. You know after a long holiday, well, quite long, finally I get to see my orgasmic friends. After recess, the school had some lame thing which involves the lower secondary. I was Lazy to bore myself with uber boringness speech and talks. So as usual, I skipped. At first I thought whoa nobody was in class until I looked up and I saw Ben and Samuel up there so I thought, they must be skipping too.

And turns out that Christy skipped. So, we hula in class :D Until we, discovered something very exotic, unsual and extraordinary. But I swore not to say anything about it.

Dear Arrows,

You've got my promised there, see I never mentioned anything right :P

Oh by the way, you're welcome.

--------------------------------------------------------

Since today is the last day of school before exam, I have quite a sum of homeworks which I don't usually do. Since its Bahasa tomorrow, I needa brush up my karangans (essays) and my Komsas (literature) and of course my Pemahaman or Tatabahasa which IDK how to translate that in English. Lets just say the objective paper okay dahhh.

Karangan for today :

Punca punca berlakunya gelaja sosial di kalangan pelajar. (e.g : Buli, gangsterisme, penagihan dadah, etc )

Tidak dapat dinafikan lagi bahawa gejala sosial yang berlaku di kalangan remaja kian meningkat. Secara konsepsinya, gejala sosial merujuk kepada amalan hidup yang bertentangan dengan nilai hidup dalam sesebuah masyarakat. Persoalannya, apakah punca-punca berlakunya gejala sosial yang berlaku di kalangan remaja?

Punca yang pertama ialah, ibu bapa yang terlalu sibuk dengan tugas harian seperti bekerja, mengabaikan anak-anak mereka. Lantaran itu, mereka kurang memberikan kasih sayang dan tumpuan sepenuhnya terhadap anak-anak mereka, secara langsung ibu bapa tidak menganbil berat akan hal anak-anak mereka.

Punca yang kedua ialah, pengaruh oleh rakan sebaya. Remaja sekarang mudah dipengaruhi oleh ajakan dan cabaran rakan. Tambahan pula, remaja kini juga pantang dicabar. Apabila terasa dicabar, remaja akan bertindak dengan melulu tanpa memikirkan kesan dan akibat daripada perbuatan mereka.

Punca yang ketiga ialah pengaruh oleh media massa. Bak kata pepatah, "zaman dah berubah, dunia dah maju." Terdapat banyak pengaruh oleh media massa seperti televisyen, radio, VCD dan Internet. Selain itu terdapat juga cerita yang berunsur keganasan dan cerita yang berunsur seks, yang dapat mempengaruhi cara pemikiran dan perbuatan remaja untuk terjebak dalam masalah gejala sosial.

Punca yang terakhir sekali ialah, pendidikan Agama dan ajaran Moral di kalangan remaja kian diabaikan. Oleh itu, benteng dalam diri seseorang remaja itu menjadi lemah dan mudah dipengaruhi oleh unsur jahat. Tambahan pula, dengan kekurangan ajaran agama dan moral, remaja akan menjadi tidak keruan juga menyebabkan remaja terjebak dalam masalah gejala sosial.

Kesimpulannya, jika ibu bapa memberi tumpuan dan kasih sayang terhadap anak-anak mereka, mustahil anak-anak mereka akan terjebak dalam masalah gejala sosial sebegini. Seterusnya jika kalangan masyarakat yang prihatin, yang bekerjasama untuk membasmi gejala ini, saya pasti masalah gejala sosial kian menurun.

--------------------------------------------------------

4 comments:

Pipu said...

Definitely better than my karangan @@

Pipu said...

LOLOL chill i can help u next time. CEWAH

--BluEpaNDa-- said...

Nice one~ Erm..SPM standard...xD

Kent Tan said...

hai,u don know who i am. ^^
anyway,i drop a comment here cuz i am form 4's student too,
i am searching about some article for my FOLIO P.MORAL.
then i found urs... ^^
so i copied it,
hehehees...

and ya,
if u don't mind to be my fren,
qimagan_is_me@hotmail.com

good luck~ ^^